top of page

8 הרגלי תזונה שמקדמים בריאות משפחתית

עודכן: 30 באוג׳ 2021

1. תרצו את השינוי הבריא - קודם כל, בשבילכם, בשביל עצמכם, תמיד הורים שואלים אותי, מה לעשות כדי שהילדים שלי יאכלו יותר בריא? אני שואל אותם בחזרה, מה אתה עושה למען עצמך כדי לאכול ולחיות בריא יותר? ברוב המקרים, ההורים בעצמם לא אוכלים בריא, אז השינוי הראשון מתחיל בעצמך, בך. שקורא את זה עכשיו. תבחר צעד ראשון שאתה מתחיל לעשות בשביל הבריאות שלך: ארוחת בוקר בריאה פעם בשבוע במקום קפה ועוגה, לנשנש פירות במקום שוקולדים, לדלג על ארוחה פעם בשבוע. העיקרון, לקחת אחריות ולקבל החלטה מקדמת בריאות. לא טוב ולא נכון שנאכל מה שמתחשק לנו, ונדרוש מילדינו ההיפך. לכן, אנחנו מתחילים תהליך חיובי של קידום התזונה שלנו לבריאה יותר וזה כבר יתחיל ליצור אפקט חיובי במשפחה.

2. ארון מלא בשטויות - ההתמודדות הכי קשה בעניין התזונה, הוא, ארון מלא בשטויות, קרי: פחמימות ריקות: שוקולדים, פסטות, חטיפים, קמחים, בצקים, עוגיות, ועוד מרעין בישין, הסיכוי לאכול בריא, נמוך מאוד. זה לא עובר במבחן המציאות, מניסיון שלי ושל מתאמנים שלי.

לכן, שינוי משמעותי מתחיל בארון, אפשר לבצע שינוי קיצוני של ניקוי ארון והחלפה במוצרים אחרים בריאים, זה פחות מומלץ, מתאים לאנשים שנמצאים במצב בריאותי קשה. רוב האנשים, שמדשדשים באמצע, צריכים לבצע שינוי הדרגתי. ולכן, אם כל קנייה שבועית, קניתם עד עכשיו 20 חטיפים למהלך השבוע, מרגע שהחלטתם על השינוי, תפחיתו ל-15 חטיפים, שבוע אחרי 10 חטיפים, וכן הלאה. לאט לאט מתרגלים למצב החדש. עוד פתרון במידה ויש התנגדות עזה מצד בן הזוג או אחד המתבגרים, לעשות ארון בריאות – לשים בתוכו את כל המזון האמיתי: קטניות, דגנים, אגוזים, שקדים ועוד. כך שכל פעם שתרצו להכין לעצמכם אוכל אמיתי ובריא, תפתחו רק את הארון הזה, שאר המטבח, לא בגזרה שלכם. בצורה הזאת, יקל עליכם לבחור אוכל בריא. רצוי גם לשים מדבקה מעוררת השראה, מצחיקה, שקשורה לבריאות, וכל פעם שנראה את הארון, נזכור שיש לנו מטרה ראויה ודרך לעבור לשם.

3. אכילה בבית רק ליד השולחן - ברגע שיושבים ליד השולחן ואוכלים בצורה מסודרת, האכילה הופכת למודעת, אני יודע למלא 1-2 צלחות בארוחה וזה מספיק לי. אני שם לב מה אני מכניס לפה, ולא! לא אוכלים מסירים או משיירי צלחות משפחתיות.. זה מתייחסים בכבוד לאוכל, לכל ביס שנכנס.

משפחה במטבח בריא
משפחה במטבח בריא

4. זמן איכות בשעת האוכל - אנחנו יודעים שאוכל מחבר בין לבבות ואנשים, שהילדים שלנו אוכלים אכול טעים, זה משמח אותם, הם רגועים, מדברים ופותחים את ליבם, כדאי שנהיה שם שזה קורה. זה זמן טוב להתחבר לחיים שלהם, למקום שבו הם חווים את החיים, להקשיב לילד באמת (ללא מס(י)כים!!!) וגם מצידנו, לשתף אותו בהתמודדות שלנו בחיים וסתם ככה לספר איך היה לנו בעבודה ועם החברים (לפי מה שמתאים לגיל שלו לשמוע ולהכיל...)

5. אוכל כתרופת הרגעה - לא, לא ולא! אוכל הוא משמח ומקרב לבבות כאמור, אבל, הוא לא צריך לשמש כמפיג שעמום, לא פותר דיכאון, לא משחרר מתסכול ואסור שנבנה עליו לתת שקט תעשייתי בבית כדי שנוכל להיכנס לנוח או לשחק בפלאפון בשקט. אוכל, צריך להיות דבר שנותן לנו אנרגיה ומשחרר לנו רעב אמיתי של הגוף. זהו. מזון – משורש מזין, להזין והטעין את הגוף בדלק איכותי ל"נסיעה" שלנו להמשך המשימות היומיות.

אם בשעמום או בכעס\בכי, הילד מקבל אוכל, הוא ילמד בעתיד להרגע ע"י אוכל מכל הבעיות והאתגרים שיעלו לו, זה כמובן מוביל לאכילה מיותרת, משמינה, שמשבשת את מנגנוני הרעב הפיזיולוגיים וגורמת לנו לפתח את הרעב הרגשי, שיוביל בעתיד לאכילה רגשית.


הצטרפו עכשיו לקבוצת הווטסאפ שלי להורות מעצימה באמצעות הקישור>> https://chat.whatsapp.com/J9YfqZyvAhq8TLjX5ftMz5

6. חטיפים ומתוקים - אני בעד להכין חטיפי בריאות מתוקים ביתיים, העשויים מתמרים, בננות, שיבולת שועל, ועוד רכיבים טבעיים ללא הוספת כימיקלים תעשייתים. יש הרבה מתכונים ברשת.. אפשר להכין עם הילדים ביחד ולהרוויח מכך 3 דברים: א. זמן איכות עם הילדים. ילדים אוהבים להתנסות בדברים חדשים. ב. ללמד אותם על הדרך מרכיבים בריאותיים, ממה מורכב כל מוצר שמשתמשים ומה החיובי בו. ג. לתת להם חיבור רגשי למה שהם בעצמם הכינו, הם ירצו לאכול ממנו יותר, כי זה מעשה ידיהם להתפאר..

אם אין לכם זמן בשלב הזה להכין בבית, יש בסופר כמה חטיפי בריאות אמיתיים, עם רכיבים טבעיים בלבד. תבדקו טוב לפני הקנייה את הרכיבים, רוב חטיפי האנרגיה שנמכרים הם פשוט מפלצות סוכר!

7. אור במטבח - בהתאם לגיל, אני ממליץ שבשעות הערב (20:00 ועד 21:00), האור במטבח יכבה, זהו, המסעדה נסגרה. בעיקר לילדים וגם לעצמנו. בשעות האלה הגוף כבר נכנס למצב של הכנה לשינה מבחינה מנטלית וגם פיזיוליוגית. לכן, תנו לגוף לעכל את מה שהזנתם אותו במהלך היום. בשעות האלה זה בעיקר אכילה רגשית, כדי "לפצות" את עצמנו על היום שעברנו.. בנוסף, המחקרים מראים שהאכילה בשעות האלה, היא בעיקר פחמימות, ועוד יותר, פחמימות ריקות, קרי, סוכרים עודפים שהופכים לשומנים מיותר ולעלייה במשקל.

עם תכנון נכון של הארוחות במהלך היום מגיעים לשעות האלה רגועים ולא "חוטפים" נשנונים מהירים מהארון. בנוסף, מומלץ ללשמור על ריווח של שעתיים – שלוש מהארוחה הערב ועד לשינה. אז אם נאכל בשעה מאוחרת זה ישפיע על איכות השינה.

8. תכנון נכון - זה אחד הדברים החשובים בהצלחה תזונתית, סוד האכילה הבריאה, הוא התכנון מראש. אם אנחנו יודעים שצפוי לנו יום של נסיעות ושטח, עלינו להתארגן מראש על ארוחות בריאות מוכנות מראש בערב שלפני או בבוקר מוקדם. או לדעת שאנחנו מגיעים ליד בתי קפה שנוכל להצטייד באוכל בריא לדרך. אחרת מה שקורה, שרעבים ולא מוכנים עם ארוחה בריאה, הראש מושך אותנו לארוחה פחמימתית מהירה שתרגיע את הרעב והחשק למתוק, ואז אכולים ג'אנק פוד במקרה הטוב, או עוגות\שוקולדים במקרה הפחות טוב.

לכן, כל ערב לתכנן את היום הבא מבחינת ארוחות, זמנים ופירוט הארוחות.

131 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page