top of page

מגיפת ההשמנה

למרות שהקורונה השתלטה לנו על החיים בשנה וחצי האחרונות בחרתי להתמקד במגיפה קטלנית יותר, (וסליחה מראש מנפגעי הקורונה). מדובר במגיפת ההשמנה, שמשום מה לא מאיימת מספיק על הציבור. משרד הבריאות פרסם נתונים מדאיגים, לפיהם בתקופת הסגרים של הקורונה, לפחות 60% מתושבי ישראל הוסיפו 6 קילוגרמים למשקל גופם!


בשנת 2018 מדינת ישראל הכריזה על ההשמנה כמחלה. המשמעות היא שאנשים שנמצאים בקבוצת השמנת יתר מוגדרים "חולים". מילה מפחידה, אך האמת צריכה להיאמר. כיום, "בשגרה", המצב הוא שיותר ממחצית מאזרחי ישראל הבוגרים נמצאים בעודף משקל (ברמה כלשהי) ומשנה לשנה הנתונים רק מחמירים ועולים. משקל עודף מוביל למחלות קטלניות כדוגמת: סוכרת, יתר לחץ דם, ועוד בעיות נפשיות רבות, כמו: דימוי עצמי גופני נמוך, סטרס ועוד. והאמת? זוהי לא גזירת גורל. תירוץ נפוץ בהקשר זה, הוא, ש"הכל עניין של גנטיקה". תירוץ זה לא רק שלא עוזר בהתמודדות עם המחלה, אלא שהוא גם גורם לאנשים להרפות ידיהם בתהליך ההחלמה.


מאידך, תוחלת החיים הולכת ועולה, כלומר אנשים חיים יותר שנים מבעבר. כיצד הדברים מתיישבים יחד? לכאורה, העלייה באחוזי החולים בהשמנת יתר, אמורה הייתה לפגוע בתוחלת החיים. ובכן, אנשים חיים יותר שנים, אולם איכות חייהם נפגעת מאוד, ובייחוד בשנותיהם האחרונות. הם מוגבלים בתנועה, לא יכולים לבצע כל מה שהם רוצים בכוחות עצמם, נצרכים לעזרה ממטפל ועוד.


הצטרפו עכשיו לקבוצת הווטסאפ שלי להורות מעצימה באמצעות הקישור>> https://chat.whatsapp.com/J9YfqZyvAhq8TLjX5ftMz5

אז מהן הסיבות לעלייה החדה במספר החולים בהשמנת יתר?

ראשית, התפתחות הטכנולוגיה - שהביאה ברכה לעולם - הביאה גם סוג של "עצלות". אנשים התרגלו שהכל זמין כאן ועכשיו באופן אוטומטי. בלחיצת כפתור ניתן היום לעשות כמעט הכל. הפעילות הפשוטה של הליכה ממקום למקום התחלפה באוטובוס, ברכב הפרטי (כאשר משפחה ממוצעת מחזיקה ברכב אחד, לפחות), באופניים חשמליות, קורקינט ממונע ועוד צעצועים, הפעילות הפיזית התחלפה במכונות משוכללות.

שנית, עומס החיים הגובר: משפחה, קריירה, זוגיות, ילדים, פנאי לעצמי – כל אלו ועוד, לא מותירים לאנשים זמן לפעילות גופנית.


ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי לאנשים בוגרים בגילאי 18+, היא לבצע 150 דקות פעילות גופנית בעצימות בינונית במשך השבוע, כלומר, קצת יותר מ-20 דקות ליום.🏃 זוהי השקעה קטנה ביום, אך משתלמת. השקעה שיש לה השפעה עצומה לעתיד הרחוק על הבריאות הגופנית והנפשית.


שלישית, אימפריות תעשיית המזון יוצרות בלאגן בתזונה שלנו. כמעט לכל מוצר מעובד מתווספים סוכרים, חומרים כימיים ועוד חומרים משמרים שלא מיטיבים איתנו ועם גופנו. גם כאן, האחריות למצב לא נופלת אך ורק לפתחה של תעשיית המזון, אלא – בעיקר – הכדור חוזר למגרש שלנו. עלינו לשאול את עצמנו - האם כצרכנים וכהורים, אנו בוחרים מזון אמיתי שמזין את הגוף והנפש? או שמא אנו מתפתים לרכוש את כל העטיפות הצבעוניות שמוכרות לנו "אושר" בגרוש? אמנם הסימון החדש של משרד הבריאות העלה למודעות מוצרים מסוכרים ורווי שומן, אך בזה לא די.

אנחנו צריכים לבחור דרך אקטיבית של בחירת מזון חיובי ובריא! 🍇🍉🍌🍋🍠


מרכיב נוסף ש"תורם" למצב, הוא, אורח החיים הלחוץ שלנו, שגורם להיחלשות המערכת החיסונית, עלייה במפלס הדאגה, והתמקדות בדברים פחות חיוביים, מה שבאופן עקיף גורם לגוף שלנו להיות פחות חזק.


בינתיים, נתחיל להגביר את המודעות הגופנית והנפשית שלנו.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לאנשים בגילאי 18+, לבצע 150 דק׳ פעילות גופנית בעצימות בינונית במשך השבוע, כלומר, קצת יותר מ-20 דק׳ ליום

8 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page