top of page

השמנה אצל ילדים

מדינת ישראל היא פלא עולמי. פורצת דרך ומובילה בתחומים רבים. אך, למרבה הצער, במגיפת ההשמנה – אשר מכה בכל מדינות העולם – אנחנו ממוקמים במקום "מכובד" מידי ברשימה. ובייחוד בקטגוריית השמנת הילדים.


למה? כמה? ואיך?

כידוע, הקידמה הטכנולוגית, ששועטת קדימה עוד ועוד, מצויה כמעט בכל בית בישראל. טלוויזיה עם ממיר נהיו מוצר צריכה בסיסי. הרבה לפני לחם וגבינה. כמעט כל ילד צעיר בגילאי היסודי מחזיק בכיסו מכשיר סמארטפון. מחשב? כמעט אין בית בלי פינה מכובדת למחשב במרכז הסלון או באחד מחדרי הילדים. ילדינו (ואף אנו) עמוסים במסכים ובטכנולוגיות שכל מטרתן לשאוב אותם ולרתק אותם אליהם. הם שואפים להיות במצב סטטי, מאוזן, וכמה שיותר. אין פלא, איפוא, שהילדים אוהבים להישאר בבית ופחות לבקר חברים, ועוד פחות להשתתף בחוגי ספורט למיניהם. ילד שמרוכז שעות רבות ביום בתוך מסך - מתרגל לנשנש חטיפים תוך כדי. אין לו זמן לקום ולהכין אוכל. זה דורש מאמץ וחבל להפסיד עוד משחק או פרק בסדרה. התנהגות זו גם מובילה לכך שהילדים לא בודקים מה נכנס לפיהם, ובאופן טבעי היד מושטת לדברים הזמינים והמוכנים, שלרוב אינם בריאים.


התוצאה היא הרגלים פסולים שמובילים לאכילה לא בריאה וסוכרית, וכמובן, לא פחות מזיק מכך, חוסר בפעילות גופנית וחברתית. אין להרים גבה, אם כן, על כך שהמלצת ארגון הבריאות העולמי לילדים ובני נוער לבצע פעילות גופנית במשך כ-60 דקות ביום - נשארת באוויר ולא באה לידי מימוש במציאות. המלחמה היא קשה. קשה עד מאד. ותוצאותיה – לעתים, הבלתי נמנעות - הן השמנת יתר.


הצטרפו עכשיו לקבוצת הווטסאפ שלי להורות מעצימה באמצעות הקישור>> https://chat.whatsapp.com/J9YfqZyvAhq8TLjX5ftMz5

אם כן, מה אנחנו רוצים מהילדים? במה "חטאו" שנולדו לתוך מציאות קשה זו?

על כך כבר נאמר: מה יעשה אותו הבן ולא יחטא...?

מה בכל זאת ניתן לעשות?

לקדם את תחום הבריאות במשפחה. בריאות על כל גווניה, ולאו דווקא בקשר למשקל ולאוכל. הדבר ישפיע בסופו של תהליך גם על נושא המשקל.


כיצד עושים זאת?

אגע בכמה נקודות:


1. הפרדה בין הילד לבין ההתנהגות - גם אם כעת הילד נוהג בעצלות, נשתדל שלא להגדיר אותו עצלן או בטלן. הילד הוא טוב במהות שלו, אך כעת בהתנהגות הנוכחית הוא לא מראה את הטוב שקיים בו, אלא בוחר לסגל הרגל שלילי.


2. אמון בילד ובכוחות שלו - במיוחד ביכולת שלו להראות את הטוב הגנוז בו. להתייחס אליו בהתאם למצב החיובי העתידי שנרצה שהילד יופיע במציאות. למרות שכעת הוא לא שם. האמון משנה מציאות ממש.


3. שינויים קטנים והדרגתיים - ע"י פעולות חיוביות קטנות אנו יכולים להוביל את הילד לשנות הרגלים. אם כעת הוא משתמש במסך 3 שעות ביום, נוכל בשיחה איתו להפחית את השימוש לשעתיים וחצי וכן הלאה.

זה יתקבל בהבנה ובשיתוף פעולה מצידו, כי לא לקחנו הכל בבת אחת. אם הילד ישן כל יום ב-23:00, ניתן להתחיל שיכנס לישון רבע שעה יותר מוקדם כל יום וכך להתקדם בהדרגה למצב שינה תקין.


4. שינוי תודעה - שקורה בעקבות השינויים הקטנים שהתחלנו לבצע מובילים את המוח למקום אחר, מקום חדש וחיובי. וע"י כך הילד רוצה ומחפש לבצע את ההרגלים החיוביים שסיגלנו וזה לא נהפך לעול ומלחמה תמידית.


5. מנהיגות אישית, זה אומר שאני בתור הורה גם לוקח את עצמי בידיים ומשתדל לחיות באופן בריא יותר מאיך שאני חי עד היום:


✅ אם זה להתחיל להתאמן בקבוצת כושר.


✅ לוותר על העוגייה ליד הקפה.


✅ להפחית סוכר בתה.


✅ לישון חצי שעה יותר מוקדם.



הילדים לא בודקים מה נכנס לפיהם, ובאופן טבעי היד מושטת לדברים הזמינים והמוכנים, שלרוב אינם בריאים.

6 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page